Monday, January 17, 2011

no name

melakar selagi mahu
mencari erti itu
namun masa bangkitnya
tiada siapa tahu

Saturday, January 8, 2011

10 Foods That Can Help You Sleep

“Almonds are a winner,” says Jacob Teitelbaum, MD, medical director of the Fibromyalgia and Fatigue Centers, and author of the bestselling book From Fatigued to Fantastic! “They contain magnesium which promotes both sleep and muscle relaxation,” he says. “And they have the added benefit of supplying proteins that can help maintain a stable blood sugar level while sleeping, and help promote sleep by switching you from your alert adrenaline cycle to your rest-and-digest cycle.” Try this bedtime snack: Have a tablespoon of almond butter or a 1-ounce portion of almonds to help your body relax

Yes, avoiding all caffeine in the evening hours is key, but some decaf varieties can help get you into sleep mode, says Dr. Teitelbaum. “Chamomile tea is a very helpful and safe sleep aid,” he says, adding that green tea is another good choice. “Green tea contains theanine, which helps promote sleep. Just be sure you get a decaf green tea if drinking it at bedtime.” Experts recommend trying a 1-cup serving of the hot stuff

Miso Sup
You love to order this comforting, broth-based soup in Japanese restaurants, but keeping a few 8-ounce packs of instant miso soup at home may be key when you’re having trouble falling asleep, says Stella Metsovas, CN, a nutritionist in Laguna Beach, California. Here’s why: Miso contains amino acids that may boost the production of melatonin, a natural hormone that can help induce the yawns. Bonus: Research shows that warm liquids like soup and tea may also relieve cold symptoms, helping you sleep better when you're feeling under the weather.

Worried about falling asleep tonight? Have a banana before bed, says Saundra Dalton-Smith, MD, an internist and the author of Set Free to Live Free: Breaking Through the 7 Lies Women Tell Themselves. “Bananas are an excellent source of magnesium and potassium, which help to relax overstressed muscles. They also contain tryptophan, which convert to serotonin and melatonin, the brain’s key calming hormones." Try this tasty and incredibly simple bedtime smoothie: Blend one banana with one cup of milk or soy milk (and ice, if desired). Pour and enjoy!

Yogurt, milk and cheese do contain tryptophan, notes Dr. Dalton-Smith, but also have a surprising sleep-inducing nutrient: “Calcium is effective in stress reduction and stabilization of nerve fibers, including those in the brain." That means a serving of your favorite Greek yogurt before bed can not only help you sleep, but also help you stop worrying about the weird thing your boss said earlier at work.

You eat it for breakfast, but could a bowl of warm oatmeal help you get more rest? Yes, says Stephan Dorlandt, a clinical nutritionist based in Southern California. “Think about it,” he says. “Oatmeal is warm,soft, soothing, easy to prepare, inexpensive and nourishing. It’s rich in calcium, magnesium, phosphorus, silicon and potassium—the who's who of nutrients known to support sleep.” But go easy on the sweeteners; too much sugar before bed can have an anti-calming effect. Instead, consider topping your bowl with fruit, like bananas

Hard Cooked-Egg
If you have trouble staying asleep at night, it may be because you didn’t eat a pre-bedtime snack high in protein, or perhaps your snack was too high in simple, high-sugar carbohydrates, like cake and candy. “The problem with simple carbs is that they can put you on a ‘sugar roller coaster’ and drop your blood sugar while you're sleeping, causing you to wake at 2 or 3 in the morning,” says Dr. Teitelbaum. A better bet? “Eat an egg, cheese, nuts or other protein-rich snack instead,” he says, “so you can not only fall asleep, but stay asleep.

Craving a salty snack before bed? Turn to lightly salted edamame, says Dr. Dalton-Smith—especially if you’re dealing with menopause-related symptoms. “The natural estrogen-like compounds found in soy-based products can be very beneficial in controlling those nighttime hot flashes that can disturb your sleep,” she says. If it’s crackers and dip you’re craving, try making this easy edamame recipe: In a food processor, blend together 2 cups of shelled, cooked edamame with 1 tsp salt, a drizzle of olive oil and 1 clove garlic (optional) until smooth

Oddly, a glass of cherry juice may be an effective way to fall asleep faster, says a team of researchers from the University of Pennsylvania and University of Rochester. In their study, they found that cherries, particularly tart cherries, naturally boosted the body’s supply of melatonin, which helped people with insomnia. While the jury is still out on how much juice or how many cherries are needed to make you sleepy, experts say sipping a glass of cherry juice (available at most natural foods stores) or having a serving of fresh, frozen or dried cherries before bedtime couldn’t hurt

There’s no need to feel guilty about having a small bowl of cereal before bed, especially if it’s a low-sugar, whole-grain cereal. Not only is it a healthy snack (make sure you top it with milk to give your body the protein it needs), but it may also help you snooze. “Complex carbohydrate–rich foods increase the availability of tryptophan in the bloodstream, increasing the sleep-inducing effects,” says Dr. Dalton-Smith. Bonus: Top your bowl with a sprinkling of dried cherries (see above) for extra help catching your zzz's

Friday, January 7, 2011

Thursday, January 6, 2011

kehidupan dan manusia

Mungkin dulu..aku bergelar pelajar..seorang pelajar yang sangat sibuk bukan sahaja dengan belajar tentang apa yang harus aku pelajari malah aku belajar apa yang dikatakan sebagai HIDUP..setelah menamatkan pengajian, aku membuat keputusan untuk bekerja kerana aku yakin alam pekerjaan sudah tentu berbeza dengan alam universiti dan alam persekolahan. mungkin langkah aku kali ini nekad untuk bekerja kerana aku inginkan sesuatu dalam hidup aku. setelah hampir setahun aku bekerja syukur Alhamdulillah, aku mendapat kerja apa yang aku minta, apa yang aku belajar dan apa yang aku definisikan sebagai HIDUP itu. ragam manusia yang sangat aku kagumi..'owh..ada orang macam ni'..'owh..orang tu macam tu' ni la antara ayat yang aku sering guna pakai sewaktu aku bekerja. sangat menarik. perangai setiap orang kita tidak tahu tapi mula-mula aku memberontak namun aku fikir, aku memberontak untuk apa? jadi aku buat keputusan teruskan juga dan aku juga membuat kerja lain dalam masa yang sama kerana kerja aku menajar aku mengenal MANUSIA dan aku terpaksa menambah ilmu pengetahuan dengan bekerja lain. ilmu yang sukar didapati dimana-mana. aku belajar mengenali sejarah dan aku belajar mengenali apa yang dikatakan pengorbanan dalam mencari apa yang dikatakan sebagai MERDEKA, PERPADUAN dan sebagainya. mungkin pekerjaan sebenar aku, terpaksa aku tinggalkan kerana setelah berfikir lama aku harus mencungkil apa erti HIDUP lagi dan aku nekad untuk mengenali MANUSIA melalui agama. akhirnya aku pergi dari kerja asalku dan aku mencari ilmu ditempat baru dan juga suasana pembelajaran baru. fokus aku ialah AGAMA ISLAM dan juga PENTAS yang diciptakan oleh manusia. aku masih mencari ilmu dengan erti PERPADUAN, KEMERDEKAAN dan SEJARAH dan dalam masa yang sama aku mempelajari AGAMA. hari ini hampir empat bulan aku mencari AGAMA ISLAM dengan cara aku sendiri. aku semakin jahil dan aku makin tahu apa yang dikatakan sebagai AGAMA ISLAM dan aku makin mengenali manusia itu. mengapa beliau begitu dan sebagainya. aku harap dan aku doakan bahawa 'MANUSIA' ditempat aku bekerja dahulu beubah la. berubah mencari agama dan mengenali siapa dirimu sebenar. aku sedih melihat keadaan tersebut. PENTAS ALLAH SWT ini hanya sementara. satu hari pentas ini aku dimusnahkan dan tiba masanya kita semua akan dihitung. aku kuatkan semangat untuk semua ini sebab aku inginkan sesuatu disebalik usaha aku ini. bukan untuk sesiapa tetapi untuk diri aku, untuk keluarga aku dan juga untuk pewaris ilmu aku suatu hari nanti.

Wednesday, January 5, 2011

gedung ilmu

hari dah 3 bulan 5 hari aku bergelar pelajar di sini. yeah..rutin harian aku ialah pergi ke library cari buku baca dan berfikir sampai aku rasa penat dan nak balik. itulah aku. sekarang ni aku berusaha untuk menyiapkan proposal sebelum dibentang depan sape..aku pun tak dimaklumkan. apa yang aku nak ceritakan dekat sini, hari-hari aku pergi library memang ramai orang. dulu aku suka duduk di taingkat dua sebab banyak buku filem yang ditulis oleh orang Barat, jadi senang la. sekarang aku lebih selesa di tingkat satu, kerusinya yang empuk dan aku lebih mencari buku tentang sejarah filem Melayu dan juga Ideologi Islam. agak berbaloi la. lagipun library sini tak la sejuk sangat.ok je. apa yang menarik perhatian aku, dalam separuh kerusi dan meja disediakan di tingkat dua tak sampai separuh pun yang penuh. kalau ada orang duduk pun, sudah pasti la bangsa Cina. melayu??? no komen. bila aku beralih pulak ke tingkat satu, kerusi dan meja banyak la. orang pun ramai, keliling aku majoritinya adalah Cina dan foreigner. melayu??? no komen gak. tapi apa yang buat aku nak tergelaknya, majoriti budak cina datang mereka akan study tak kisah la couple or datang sorang-sorang yang penting study. sangat bagus, tapi yang tak bagusnya waktu nak balik selepas study tu, apa yang aku perhatikan mereka akan menutup buku, kemas barang dan bersembang mesra terlbih dahulu, tak kira la port tu tengah-tengah library pun. owh! sembang mesra tu aku pun tak ada word nak bagitahu. mungkin untuk merapatkan hubungan kot. i have no idea. so..better datang bagi mereka di luar sana..better korang datang library ke tak? aku tak tahu apa motif aku tulis benda ni, tapi sekadar renungan untuk semua.

1. anak melayu datang la library mengimarahkan gedung ilmu ini.
2. bangsa lain..sangat bagus kerana fokus untuk berjaya tapi beringat-ingat la sikit.

Definisi & Konsep Pendirian Islam

Hari ini aku berfikir dan mencari apa yang Islam - Ad-Deen. Mungkin ramai yang mengetahui hal ini tapi tak salah juga kalau aku katakan ramai yang tidak mengetahui hal ini. jadi sedikit perkongsian daripada artikel yang aku baca. sekiranya ada salah, aku mohon untuk diberi tunjuk yang benar.

1.      Ad-Deen
Menerangkan tentang ketaatan kepada Allah yang satu. Jika dilihat melalui istilah Arab, membawa maksud ketaatan, keadaan kehinaan dan tunduk/ perkhidmatan/ undang-undang tertentu/ patung/ ketetapan/ adat/ kebiasaan/ cara atau sistem hidup/ cara, tentu saja, mod, atau cara bertindak atau melakukan/ pengurusan, melakukan atau peraturan urusan/ negara, keadaan atau kes/ pembalasan/ pembalasan/ pertimbangan/ perhitungan/ kuasa/ peraturan/ kerajaan/ daya
(obedience, state of abasement and submissiveness/ service/ a particular law/ a statu/ an ordinance/ custom/ habit/ way or system of life/ a way, course, mode, or manner of/ acting or conduct/ management, conduct or regulation of affairs/ state, condition or/ case/ requital/ recompense/ judgement/ reckoning/ authority/ rule/ government/ power)

2.      Tiada Paksaan dalam Islam
Sama sekali tiada paksaan dalam menerima Islam, kehidupan cara Islam yang telah diputuskan oleh Allah SWT. Apabila telah memilih untuk menerima Islam, wajib dan mesti mengikut segala suruhanNyan dan meninggalkan segala laranganNya.
(there is absolutely no compulsion in adopting ad-deen, the rule system of life approved by Allah. one full choice whether to adopt this or not but once one has opted for it, it becomes compulsory and obligatory to abide by all the always, commands, rules and regulations therein. when the islamic authority will establish ad-deen, it will make sure that those who have opted for ad-deen abide by its rules and regulations)

3.      Pendirian Islam
Islam merupakan sistem kehidupan yang ditubuhkan selepas mendapat kuasa dan aturan di muka bumi ini. Tanpa kuasa atau aturan tersebut, agama itu boleh bertahan tetapi pembentukan Islam sebagai agama telah melengkapi keseluruhannya.
(ad-deen as a system of life can only be established firmly after gaining power or rule in the land. without power or rule, a ritualistic religion can survive but establishment of ad-deen as a system of life that encompasses all aspects of life is not possible)

4.      Tidak memecahbelahkan umat Islam 
      Tidak memecahbelahkan umat Islam yang mana sekiranya memecahbelahkan agama sama sahaja konsepnya denga syirik yakni menyamakan selain Allah dengan Allah dalam hal-hal yang merupakan kekhususan Allah, seperti berdoa kepada selain Allah di samping berdoa kepada Allah, atau memalingkan suatu bentuk ibadah seperti menyembelih (kurban), bernadzar, berdoa dan sebagainya kepada selain-Nya.